کره با بیماری قلبی به طور قابل توجهی ارتباط ندارد

30 ژوئن 2016- تحقیقات نشان داده است مصرف کره تنها تأثیرمنفی کوچکی بر میزان مرگ و میر کلی دارد و سلامت قلبی عروقی را بدتر نمی کند اما مصرف آن به محافظت در برابر دیابت کمک می کند، نتایج این تحقیقات درمجله ی PLOS Oneمنتشر شد.

آیا کره برای سلامت خوب است یا بد؟

 مصرف چربیهای اشباع بطورکلی ناسالم درنظر گرفته می شوند و دستورالعمل های غذایی مصرف آن را توصیه نمی کنند. در سال 2014 وزارت کشاورزی ایالات متحده(USDA) اعلام کرد مصرف کره در ایالات متحده بسیار بالا است. تعداد فزاینده ای از کارشناسان بر تمرکز بر درشت مغذی ها بطور جداگانه مانند چربیهای اشباع و تأثیرآنها بر بیماریهای مزمن پرداخته اند. در حقیقت یک پارادایم در مورد چربی وجود داشت برای مثال ویژگی های اسیدهای چرب خاص موجود در یک غذای سرشار از چربی موجود در مواد لبنی با پروفایل سایرغذاها تفاوت دارد.

این بحث به طیف وسیعی از مواردی که دارای چربی لبنی بالایی بودند، گسترش یافت برای مثال مشخص گردید که محصولات لبنی نظیر ماست و برخی از انواع پنیر به جلوگیری از بروز دیابت کمک می کنند اگر چه دارای مقادیر زیادی چربی هستند .

 آیا چربی های لبنی برای سلامت قلبی مفیدید؟

 کره دارای مقادیر زیادی چربی اشباع است اما اینکه چگونه بر روی میزان مرگ ومیر، سلامت قلبی عروقی و دیابت  تأثیر می گذارد، هنوز نامشخص است.

محققان دانشگاه Tuftsدر بوستون به رهبری پرفسور Pimpinبه بررسی ارتباط مصرف کره و بیماریهای مزمن و همه ی انواع مرگ ومیر پرداختند.

محققان یک متا آنالیز با بازنگری سیستماتیک اطلاعات مربوط به 636,151فرد شرکت کننده در 9 تحقیق برای ارزیابی خطر نسبی  مصرف کره، انجام دادند.

این مطالعات شامل 15 گروه کوهورت از کشورهای خاص بود و افراد شرکت کننده در آن به طور کلی 6.5  میلیون  نفر سال تحت نظارت قرار گرفتند.

 درطی دوره ی پیگیری، 28271 مورد مرگ، 9783 مورد بیماری قلبی عروقی و 23954 مورد ابتلا  جدید به دیابت گزارش شد.

نویسندگان بر اساس برآورد USDA، میزان استاندارد مصرف کره را 14 گرم در روز در نظر گرفتند  که تقریباً معادل با یک قاشق غذاخوری کره است.

درمیان 9 مطالعه، میزان متوسط مصرف کره بین یک سوم سروینگ تا 3.2سروینگ در روز گزارش شد.

 بطورکلی، هر وعده ی روزانه ی کره با میزان بسیار پائینی خطر CVDمرتبط بود اما با خطر کلی مرگ هیچ ارتباطی نداشت و بر دیابت تأثیر معکوس داشت، ظاهراً کره موجب محافظت از فرد در برابر این بیماری مزمن می شود.

این یافته ها نشان می دهد تأثیر کره بر مرگ میر،  CVD  و دیابت بسیار کوچک یا خنثی می باشد.

 مصرف متعادل  کره

با توجه به این نتایج دکتر داریوش مظفریان رئیس دانشکده ی علوم و فناوری تغذیه ای  در دانشگاه  تافتس می گوید: کره یک عامل اهریمنی و شرورغذایی نیست اما نباید آنرا بعنوان یک ماده ی غذایی سالم تصور کرد.

 دکتر Pimpinمی گوید: اگر چه مصرف کره درمیان افرادیکه شیوه ی زندگی ناسالمی دارند، بیشتر مشاهده می شود، اما نتیجه ی کلی نشان می دهد این ماده ی غذایی تقریباً خنثی عمل می کند، غالباً کره با نان های سفید یا سیب زمینی مصرف می شود و این مواد غذایی مملو از نشاسته هستند که خطر ابتلا به  دیابت یا بیماریهای قلبی عروقی را افزایش می دهند.

کره انتخاب بدتری از بسیاری از مارگرین ها و روغن های پخت پز(آنهایی که سرشار از چربی های  سالم هستند مانند روغن سویا، کانولا، کتان و زیتون فرابکر) است. این نوع از روغن ها نسبت به کره یا  غلات تصفیه شده خطر پایین تری دارند.

 منبع:www.medicalnewstoday.com/articles/311339.php